Missie, waarden en visie
Missie Leren voor het leven! Dat is het motto van OBS De Sprong, de enige openbare basisschool in Lunteren. Wij waarderen en respecteren diversiteit en creëren daarmee een inclusieve omgeving waarin iedereen welkom is. Elk kind wordt gezien en voelt zich veilig. De Sprong is een natuurschool met goed onderwijs voor ieder kind. Binnen ons onderwijs verbinden we de kernvakken met de natuur, zodat leren betekenisvol wordt. We geven ieder kind een stevige basis mee, zodat ze met de best mogelijke bagage mee kunnen doen in de maatschappij. Vanuit deze stevige basis volgen we de leerlingen in hun behoeften en begeleiden hen zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Obs De Sprong is een kleinschalige school met een grote betrokkenheid van leerkrachten, leerlingen en ouders.
Kernwaarden De waarden waar OBS De Sprong voor staat zijn:
Visie Ieder kind wordt gezien Op De Sprong hebben de leerkrachten oog voor ieder kind. Leerlingen worden op een positieve manier uitgedaagd, zodat ze optimaal kunnen groeien. We geven onderwijs vanuit hoge verwachtingen. Dit betekent dat leerkrachten lesgeven vanuit hoge verwachtingen, uitdagende doelen stellen en leerlingen vertrouwen geven in wat ze kunnen. Het is belangrijk om fouten te (mogen) maken. Een goede feedback van de leerkracht vormt de basis voor leren. De leerling ontwikkelt een lerende houding en leert goed op zichzelf te reflecteren. De leerkracht is responsief en heeft een sleutelpositie. Het team creëert een veilig en sociaal pedagogisch schoolklimaat. Veiligheid en zelf vertrouwen is de basis voor leren.
Onderwijs in een groene leeromgeving Waarom vinden wij natuur in het onderwijs belangrijk?
Door samen te leren en te spelen in een inspirerende innovatieve groene leeromgeving halen we het beste in de leerlingen naar boven als basis voor een leven lang leren. Het aanleren van de basisvaardigheden is prominent in ons onderwijs aanwezig en gebeurt zowel ín de school als buíten de school. Ons uitgangspunt is kennis gaat vooraf aan vaardigheden.
Effectieve didactiek In ons onderwijs maken we gebruik van een effectieve didactiek. We werken doelgericht, zorgen voor een betekenisvolle context, halen voorkennis op, begeleiden leerlingen bij het inoefenen en kijken of een kind het echt begrepen heeft voordat hij/zij naar de zelfstandige verwerking gaat. Herhaling is van belang om het geleerde naar het lange termijn geheugen te verplaatsen. De leerkracht is eindverantwoordelijk en heeft zicht op waar de leerling staat in het leerproces. Hij/zij begeleidt de leerling in de bewustwording op het eigen leerproces en de groei daarin. Om het leren te bevorderen speelt het geven van feedback op de taak, het proces én de zelfsturing een belangrijke rol.
Werken vanuit de leerlijnen Op De Sprong werken we met de thematische methode Alles-in-1. We zijn flexibel met ons lesaanbod en kunnen afwijken van de methode als dit nodig is. Alle leerkrachten kennen de leerlijnen en werken cyclisch handelingsgericht vanuit de leerlijnen aan het ontwikkelen van de basisvaardigheden. Op basis van gegevens en observaties signaleren we waar de leerlingen in hun ontwikkeling staan. We handelen actie- en doelgericht.
We werken, leren en spelen met elkaar De leerlingen van De Sprong werken, leren en spelen met elkaar én ze helpen elkaar. Daarbij maakt het niet uit of je jongste of oudste in de school bent. Deze verbinding tussen leeftijden vinden we belangrijk. Leerkrachten zijn bekwaam in het differentiëren en kunnen gemakkelijk schakelen tussen verschillende leeftijden en niveaus. Rust, regelmaat en vaste routines zijn belangrijk voor zowel de leerlingen als de leerkrachten. Binnen het groepsdoorbroken werken geven we de ondersteuningsbehoefte die een leerling nodig heeft.
Leven Lang Leren in het team Het is een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid om goed onderwijs te bieden waarbij we focus houden op wat werkelijk belangrijk is. Voor leerkrachten, IB-ers, onderwijsondersteuners en directie stopt het leren nooit. We blijven een leven lang leren om steeds de beste kwaliteit op onderwijs te kunnen bieden. Dat doen we met elkaar. We leren en werken samen en observeren elkaar in actie. We hebben een goede feedbackcultuur, zodat we elkaar scherp houden en blijven groeien en ontwikkelen. Daarvoor is vertrouwen en openheid nodig. We maken gebruik van elkaars expertise en denken met elkaar mee. We checken steeds of we dezelfde taal spreken. We spreiden het leiderschap zodat er ruimte is voor initiatief en autonomie.
Binnen Leven Lang Leren past een onderzoekende houding. We baseren ons niet op aannames en meningen, maar nemen een besluit op basis van onderzoek. Daardoor kunnen we beargumenteerde keuzes maken voor een langere periode. Dat geeft rust, stabiliteit en continuïteit. We maken dus de transitie van ‘ik vind’ naar ‘ik weet’.
Om voldoende inzicht te krijgen op de ontwikkeling van onze leerlingen werken wij handelingsgericht. Dit doen wij op school- en leerlingniveau aan de hand van het 4D model. De fasen zijn cyclisch: data (waarnemen), duiden (begrijpen), doelen (plannen) en doen (realiseren).
|
Contactgegevens |
obs De SprongMarterlaan 20 0318 48 30 26
| Social media | Directie Ouderraad Medezeggenschapsraad | LocatieZoeken
| |||
|